OIRAM light
OIRAM is meer dan een merknaam, het is een concept met een minimalistische benadering die de filosofie weerspiegelt van de beroemde woorden van Bauhaus-architect Ludwig Mies van der Rohe: ‘Less is More’ en ‘Gott steckt im Detail’. Mario Garzaniti creëert stilistisch neutrale vormen die zijn geladen met een emotionele en symbolische verbeelding, dankzij een elegant ontwerp op basis van betrouwbare materialen en structurele perfectie.
- ML boring: 11,7 mm (0.461″)
- Handgehamerde beker uit één stuk plaat
- Bekermateriaal: messing
- Bekerdiameter: 122 mm (4.807″)
De OIRAM light-trompet is licht van gewicht, slank en ergonomisch. De structurele stabiliteit van het instrument wordt gegarandeerd door twee longitudinale steunen waarmee de beker en mondstukbuis aan het ventielblok zijn gehangen. De stopschroeven op de eerste en derde schuif dienen om de schuiven te stabiliseren.
Het principe van de dubbelwandige mondstukbuis dient om de vorm te verfijnen. Het versterkt bovendien het gevoel van continuïteit, van het mondstuk tot de beker. Het ventielhuis doet denken aan het ontwerp van de OIRAM-bugel.
De technische en mechanische elementen die geen direct contact maken met de bewegende lucht zijn gemaakt van alpaca (nieuwzilver); de elementen waardoor lucht stroomt en die het geluid ‘maken’ zijn gemaakt van koper, zoals akoestisch vereist.
De OIRAM light is verkrijgbaar met drie verschillende bekers (OIRAM light I, II en III).
Eric Vloeimans over zijn nieuwe OIRAM light trompet:
Op een avond speelde ik met het fameuze rietkwintet Calefax in het Limburgse, in een kerk niet ver van Margraten, waar de firma Van Laar zijn thuisbasis heeft.
Even voor de goede orde. Dat je goed mengt en kunt verdwijnen en opgaan in de totale sound van het ensemble is een vereiste voor een goed musicus. Maar wanneer je een melodie of een improvisatie speelt is dat wat anders en dien je glorieus boven de andere musici uit te stijgen.
U moet weten dat de V-Flow door Hub is gebouwd met mij in zijn achterhoofd en dat ik er al sinds jaar en dag zeer gelukkig mee ben. In welke combinatie ook deed dit instrument precies wat ik wilde en heel bijzonder is dat de V-Flow een trompet is waar mijn midlaagregister zo mooi op tot uiting komt. Maar kennelijk kon dus nog beter??? WOW!!!
Een jaar later kreeg ik een telefoontje van de firma Van Laar dat er iets nieuws gebouwd was en dat ik maar eens moest langskomen. Hub gaf me totaal zonder opsmuk, zoals de man is, een instrument met de naam OIRAM light in mijn handen. OIRAM light??? Nu moet ik zeggen, hij was ook echt een stuk lichter en trompetten die ‘light’ in hun naam dragen, klinken ook letterlijk lichter, dunner. Eigenlijk is het precies wat ik NIET wil, maar dat was mijn beleving tot nu toe…
Afijn, ik pakte de OIRAM light aan van Hub, ook qua gewicht echt een stuk lichter dan mijn V-Flow. Ik begon te spelen en mijn vrouw die bij me was, viel meteen na de eerste paar noten van haar stoel van verbazing. Zo’n groot verschil was er tussen de V-Flow en de OIRAM light, in het voordeel van de OIRAM light dus. Zij was niet de enige die dat constateerde. Iedereen, met geschoolde of minder professionele oren had deze ervaring.
Dit fenomeen is gek genoeg gestoeld op iets wat er ‘niet meer is’. Het is alsof er soundelementen die er ‘niet toe doen’ geëlimineerd zijn bij de OIRAM light. Ik kan het niet anders omschrijven, maar de essentie, de ziel van de sound, blijft over en draagt bij tot een ‘lichtheid van spelen’. Door dit ‘lichte’ voel ik me vrijer, groeit mijn virtuositeit en kan ik me veel creatiever uiten.
In vergelijking met de V-Flow is er bij de OIRAM light met minder energie dan ook meer sound, en wat voor sound!!! En of je nu piano of forte speelt, deze sound komt ten volle tot uiting in alle dynamieken. En vooral heel bijzonder is dat zelfs bij superzacht spelen de totale volheid van klank daar blijft.
Over de weerstand die een trompet zou moeten hebben zijn de meningen zeer verdeeld. Er zijn trompettisten die ik ken die het liefst ‘tegen een muur’ aanblazen. Ik vind het prettiger als een trompet weinig weerstand heeft en lekker doorblaast, en dat is bij de OIRAM light het geval.
Het ventielenwerk is net zoals bij alle Van Laar trompetten heerlijk soepel en als je niet virtuoos kunt spelen ligt dat zeker niet aan het ventielenwerk. Elke dag een druppeltje olie en de noten lopen er als een hinde onder je vandoor.
De OIRAM light is te verkrijgen in geborsteld raw brass en geborsteld verguld. Ik vind roze en goud het mooiste en aangezien hij niet in roze te verkrijgen is… 🙂 Mijn mondstuk heb ik er trouwens meteen bij laten vergulden en dat ziet er erg stoer uit.
Een paar mooie nieuwe nuances; de ring op de 3e pomp en de pinkring op de lead pipe zijn wat dunner als bij de V-Flow en de pompstop-schroeven zijn mooi vormgegeven met een verticaal naar beneden gericht staafje. De waterkleppen zijn als vanouds met een kurkje, maar met een langwerpige naar achter gerichte hendel. Het is een slanke en elegante trompet die klinkt zoals ze eruit ziet en is een schot in de roos voor mij.
De OIRAM light; een allround instrument en of je nu klassiek, jazz, sectiepopwerk, bigband of in de wereldmuziek speelt. Deze toeter kan het allemaal!
Grote dank aan Hub, Heidrun en het hele team. De firma Van Laar heeft zichzelf wederom overtroffen en in de OIRAM light hebben jullie een fantastisch klasse-instrument afgeleverd waarmee velen met mij een hoop plezier zullen gaan ervaren.
Eric Vloeimans